söndag, januari 17, 2010

så jävla irreterad.

Har ni lyssnat på radio på sista tiden? Det är nämligen så att de har börjat göra reklam för överviktsoperationer på radio. Det är ett privatsjukhus som gör reklamerna. Bara själva tanken på att de gör reklam om det gör mig lite arg. För det är ju inte direkt som att köpa sig en ny tröja eller köpa sig nya strumpor. Det är en förändring för hela livet, nått man måste ha tänkt igenom väldigt noga innan man gör. Det är en operation, som medför risker, det är inget man bara gör i förbifarten på väg till jobbet en onsdag. Men ändå tänker jag att reklam kanske kan vara bra också, att folk får reda på att det finns en utväg.
Men det jag faktiskt blev riktigt arg över var hur de la fram reklamen. Det är en kvinna som pratar, som säger att hon gått ner väldigt många kilo, och att hon är 50 år. Enligt henne är det bästa med operationen att hon har blivit kär igen. De lägger alltså fram det som om att om man bara är smal kan man hitta kärleken. Precis som om att tjocka personer inte kan vara älskade, eller att de inte kan älska själva.
Jag blir fruktansvärt arg. För visst är det så att hela livet förändras, och man förändras som människa, jag har blivit mer självsäker. Sånna saker kan givetvis i sin tur leda till att man träffar människor som man kanske inte skulle ha träffat som tjock, men riktigt så lägger de inte fram det hela.

Dessutom ska man operera sig för att man ska få en bättre hälsa, för att man vill ta hand om sig själv, för att man vill göra en förändring i sitt liv. Man ska inte göra det för att man vill bli kär, det kan man bli ändå!

Inga kommentarer: