tisdag, juni 08, 2010

"Jag skulle vilja tänka en underbar tanke.."

Det finns så många låtar jag vill citera just nu.
Kan exempelvis citera en textrad ifrån en skiva där svenska artister tolkar Astrid Lindgren, Låten här sjungs av Lisa Nilsson och Mauro Scocco och heter vem tror du att du är;

"Vem tror du att du är, vill du jag ska säga de?
Du e ingenting, du e ingenting mot mig.

Dum e du som en sko, och då ska du inte tro,
att du kan någonting, eller e någonting mot mig

Och vet du, du kan ta och gå hem och lägga dej,
och så kan du dra plösen över hela, hela dej.
Vem kan hjälpa de stackars lilla dumma dej,
att du e som du e, och du liknar inte mig.

Jag, är ju rätt så söt, ja jag är fantastiskt söt!
Det e inte du, det e inte du neehej.

Åh jag är jättesnäll, genomklok och jättesnäll,
det e inte du, det äe inte du neehej.
så nu undrar jaa om du kan få va med mig?
man kan inte ha särskilt kul med lilla dumma dej!
Visst skulle det va bra om du kunde ta och skärpa dej,

och bli mera lik snälla, söta, kloka mig?"
(jag har inte kunnat googlat fram texten utan fått skriva av den medan de sjunger den, tack spotify, så jag kan inte garantera att den är exakt så här.)

Nu vill jag också påpeka att detta INTE är riktat till någon specifik person, men man blir så trött på personer som inte har alla tomtar i stallet, eller hästar på loftet (eller är det tvärt om!?).

Att operera sig är INGEN genväg till att nå ett mål man kan nå på egen hand. Självklart kan man gå ner i vikt UTAN operation, men är man så överviktig som jag var, och många med mig så är det svårt och tungt att börja motionera. Självklart kostar det samhället pengar att bekosta överviktigas operationer, men vad kostar det samhället med alla följdsjukdommar man annars hade dragit på sig om man INTE gått ner i vikt? För att räkna upp några;

Knäskador (pga att bära mycket övervikt under en lång period) - Bidrar i bästa fall enbart till långtidssjukskrivning. Får man en skada i benen av en annan anledning (exempelvis ramlar och skadar sig) blir rehabiliteringen EXTREMT LÅNG om man bär på så mycket som tillexempel jag gjorde!
Diabetes - Kan också innebära en tids sjukskrivning, och många mediciner och insulinsprutor. Kan också innebära att man inte kan jobba med vad som helst.
Högt blodtryck - Innebär också viss sjukskrivning och mediciner, och läkarbesök.
Hjärt och kärl sjukdommar - Sjukskriven och sjukhusvistelse.

Vem betalar allt detta om man inte lyckas gå ner i vikt på egen hand?
Dessutom så kan man inte jobba med allt om man är extremt överviktig. Man får inte diskriminera folk pga övervikt, men faktum kvarstår; klarar du dina arbetsuppgifter lika bra med 50-60kgs övervikt. Vi kan ta mitt jobb tillexempel; klarar jag med den övevikten att leka med barn på golvet, snabbt ta mig upp och stå och sedan ner på golvet igen? Kan jag åka med i pulkan eller i rutchkanan eller fastnar jag på mitten? Missförstå mig inte SNÄLLA men i många yrken finns det arbetsuppgifter som man klarar mindre bra av pga extrem övervikt. Och pga detta blir många utbrända och till följd av det? - SJUKSKRIVNA!

Nej jag blir så arg på folk som ser våran operation som belastning för landstinget. Jag förstår att det finns delade meningar om operationer, men för guds skull, om det nu är så himla lätt att gå ner i vikt utan hjälp varför sitter du (ingen specifik person menad) och är tjock!?

Nått mer jag är trött på är alla dessa ursäkter för VARFÖR man är fet. Det finns många anledningar till att äta, deppression osv, men vem är det som har tuggat och svalt maten!? det är knappast någon annan som har tvingat dej (ännu än gång ingen specifik person utan menat rent allmänt) att äta med en pistol mot huvudet!?

Man är väl medveten om vilka dåliga vanor man har, och någon gång kommer man till en punkt där man är trött på att ha dessa och man är berädd att göra en förändring. Har man hunnit bli för överviktig då kan det vara svårt på egen hand.

Var inte rädda att göra en operation, det är OTROLIGT starkt att VÅGA stå för att man har dåliga vanor och att man vill ha hjälp för att komma över dem. Bara för att man gör en operation får man inte allt serverat på silverfat. Man får jobba för att gå ner i vikt ändå. Dessutom finns risken med operation att gå upp i vikt igen, men det är FAN så mycket lättare att hålla vikten med en operation bakom sig än utan.
Det handlar om att ändra livsstil, inte att "banta" för så fort du slutar banta, vad händer då?

Denna blogg är öppen för folk att kommentera. Och förlåt mig för min upprördhet. Jag menar inte att alla överviktiga ska göra operationer heller, det är upp till var och en vad man vill göra med sin kropp, och jag tycker att alla människor är vackra som de är, huvudsaken är att man trivs i sin egen kropp och med den hälsa man har. Mår man dåligt tycker jag att man ska göra något åt det, och oavsett om du söker hjälp eller inte är du en stark människa för att du tar tag i dina dåliga vanor och för att du vill göra en förändring! <3

1 kommentar:

Anonym sa...

Och bara för att man har gjort en operation betyder inte det att man belastar skattebetalarna... vi är väldigt, väldigt många som faktiskt betalar våra viktoperationer själva, av olika anledningar!!!
/Marielle