söndag, oktober 11, 2009

fortfarande fet.

Massa BMI snack nu!
BMI boddy mass index. Något som läkarna använder för att räkna ut hur många kg per kvaderatmeter man har, alltså man räknar ut förhållandet mellan vikt och längd. På detta sätt kan läkare och andra personer avgöra om man är underviktig, normalviktig, överviktig, har fetma eller har sjuklig fetma. En normalviktig person ska alltså utifrån dessa värden ha ett BMI på ca 18,5-24,9. Vanlig övervikt har man enligt dessa riktmärken om man har ett BMI på 25-29,9 fetma 30-39,9 och allt över 40 tillhör svår eller sjuklig fetma!

För att få göra en gastric bypass operation (den som jag har genomgått) brukar man ha en magisk linje vid 35. Men man opererar även personer med BMI så lågt som 30, Alltså där gränsen för fetma går.

Det är kanske inte så svårt att lista ut att jag hade ett väldigt högt BMI när jag var som störst men nu vill jag chocka lite genom att tala om att mitt BMI för ett år sedan låg så högt som 52,3!!

Sen sjönk detta BMI väldigt fort och nu är jag nere på ett BMI på 32,4 vilket indikerar starkt på att jag fortfarande, enligt dessa kriterier fortfarande har fetma, och fortfarande skulle bli godkänd som patient för en överviktsoperation.

Nu anser jag mig inte ligga i fetmazonen längre, men gör det enligt dessa kriterier. Blir då sugen att kolla vad jag kommer ha för BMI när jag är "färdig" sen. Om jag någonsin når min målvikt på 64-65 kg så kommer mitt BMI att ligga på runt 24,7-25,1 alltså ligga och nalla på gränsen till övervikt!
Jag känner mig inte fet nu, och kommer inte göra det då heller, vi kan alltså konstatera att vi kan lägga BMItabellen i Sverker Olofssons röda soptunna!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Med ett BMI på 32,4 skulle du knappast bli godkänt för en gastric bypass. Just saying.

Sofie sa...

det låter ju lungnande, fast jag vet att det är fel. Jag VET personer som fått en överviktsoperation godkänd med BMI så lågt som vid 30. Den "magiska" linjen går normalt vid 35 jag vet, men det innebär inte att där inte finns undantag som gör att vissa personer fått den godkänd vid så lågt som 30.

Therese sa...

Jag vill just nu mer än någonting annat föra en sådan operation, har verken familj eller vänner att prata med i den frågan men vet några stycken som har gjort den operationen, och bland annat så ska min mamma göra den snart.. jag har BMI ca 33, tror du att jag kan få göra en sådan operation, jag har hört att man måste ligga över 40, men om man har anlag för fettma och så vidare, borde de väl vara lättare att få ett godkännande vid 33 också? mvh

Sofie sa...

Hej Therese!
Förstår att det är jobbigt att inte ha någon att prata med när det kommer till denna frågan, då man trotts allt behöver en hel del stöd när man går igenom detta. Utan mina vänner och min familj skulle jag inte ha kommit så här långt.
Men om din mamma ska göra den, borde inte ni kunna prata om vikt och vad man kan göra åt det?
Jag vet faktiskt inte hur lätt det är att få operationen när man ligger under 35. De jag vet som blivit beviljade under 35 har haft andra problem, så som diabetes, högt blodtryck osv. Men om jag var i dina kläder så skulle jag självklart rådfråga en läkare, i första hand på vårdcentralen. Där berättar de för dej vad som gäller i ditt landsting. Och även om de kanske inte godkänner en operation i ditt fall så finns det andra sätt de kan hjälpa dig på för att försöka gå ner några kg. Dessutom MÅSTE man göra ett försök med vårdcentralens hjälp innan man ens får en remiss, så jag skulle gå till dem och prata om jag var du.

Kramar!