måndag, februari 21, 2011

Att vara magsäcksopererad och gravid.

Mitt liv blev ju inte direkt enklare matmässigt sen jag blev gravid. Som magsäcksopererad kan man ju inte direkt vräka i sig mängder med mat. Och magsäcken man har kvar har rätt taskigt näringsupptag. Så på kvällstid har jag rätt många blodsockerfall. Trots att jag äter bra med mat.
Det här är det jag äter på en dag ungefär, vi tar dagen som var idag som exempel.

Frukost (runt 7.30 på jobbet): Yoghurt och müsli
Mellanmål (runt 9.15): En apelsin
Lunch (11.45): Korvstroganof, ris, tomater, pizzasallad och rivna morötter, vatten.
Mellanmål (runt 14.30): En hård smörgås med ost på och ett glas mjölk.
Middag (runt 18.00): Pastasallad, med tomater, rödlök, vitlök, och fetaost.
Kvällsmat (runt 19.30): Yoghurt.
Ännu ett mål (runt 21.00): Kiwi.

Och ändå har jag lyckats få blodsockerfall, och det är inte mellan mellanmålet och middagen (vilket jag borde eftersom det var så lång tid) utan det var mellan yoghurten och kiwin..
Det är inte roligt att få blodsockerfall, men som tur är klarar jag mig på dagtid, det verkar komma när jag sätter ner arslet i soffan...

Jag hörde dessutom talas om en tjej idag som under de sista månaderna av sin graviditet var tvungen att ha dropp om nätterna för att få nått till sig själv. Det är precis som att bebisen tar det mesta och det inte finns nått kvar till mig. Iof ser jag ju hellst att bebisen tar allt som den ska ha, jag överlever alltid, men det är klart att det är utmattande, och skrämmande att det är ett möjligt utfall. Jag vill ju njuta av min graviditet.

Och ärligt, mer än så här klarar jag inte av att stoppa i mig. Det är nästan fysiskt omöjligt..

Inga kommentarer: